NOBELMUZIEK
(06) 55 83 18 91
info@timnobel.nl
Bio

Tijdens mijn lagere schooltijd kreeg ik piano -en celloles. Op de middelbare school speelde ik basgitaar in verschillende bands. Op mijn 15e begon ik met contrabas en in 1986 volgde ik de vooropleiding contrabas klassiek bij Peter Korpershoek in Groningen. Tegelijkertijd volgde ik lessen bij jazz contrabassist Jan Voogd. Vervolgens studeerde ik contrabas lichte muziek aan het Hilversums Conservatorium bij Victor Kaihatu en Rob Langereis. In 1991 begon ik met mijn studie klassiek contrabas aan het Hilversums Conservatorium bij Peter Jansen. Na het conservatorium volgde ik lessen bij onder meer Peter Korpershoek.

Vanaf eind jaren '80 ben ik actief in jazz ensembles. Aanvankelijk speelde ik in bands als 56 (oude stijl) en The Dutch Palladium Orchestra en werkte ik verder samen met musici als Sjoerd Dijkhuizen en Han Sonneveldt. Vanaf halverwege de jaren '90 speelde ik regelmatig zigeunerjazz met het Armando Quartet. Ook speelde ik in die tijd met het Lils Mackintosh Quintet en verzorgde met Bas van Lier op de vrijdagavonden jazzconcerten in het Amsterdamse Toomler. Hierbij speelde ons jazztrio met een keur aan jazzsolisten waaronder Benny Bailey, Phillip Harper, Hans Dulfer, Jarmo Hoogendijk, Ben van der Dungen, Ben Herman, Jesse van Ruller en vele anderen.

Op het gebied van de klassieke muziek deed ik mijn eerste professionele orkestervaring op als remplacant bij het Radio Filharmonisch Orkest. Niet veel later, vanaf 1996, begon ik ook te remplaceren bij het Noord Nederlands Orkest, waarbij ik tegenwoordig nog steeds vaak te horen ben. In 2001 kreeg ik een vaste aanstelling bij het Orkest van het Oosten als contrabassist.

De combinatie van jazz en klassiek bracht me op bijzondere plekken. Zo werkte ik mee aan cross-over concerten in kleine bezetting met de wereldberoemde sopraan Jessye Norman op o.a. de Salzburger Festspiele. Doordat ik zowel de jazz- als klassieke contrabas beheers, is het spelen van Argentijnse tango en zigeunermuziek voor mij een vanzelfsprekende keuze. Verder speel ik in het Sergei Bolotny Trio, met deze groep brengen wij een breed repertoire van klezmer, zigeunermuziek en tango. Als componist/arrangeur en adviseur ben ik betrokken bij het Veenkoloniaal Symfonieorkest (VKSO).

In 2011 richtte ik het ensemble Lite op, het cross-overensemble van het Orkest van het Oosten. Voor deze groep schrijf ik ook eigen stukken en verzorg ik de arrangementen. Ik ben artistiek en zakelijk leider van Lite.

Naast mijn werk als uitvoerend musicus schrijf ik eigen muziek en teksten. In samenwerking met de educatieafdeling van het Orkest van het Oosten ontwikkelde ik 'Het Raadselconcert', een interactieve muziekvoorstelling voor het basisonderwijs. De composities in deze voorstelling zijn van mijn hand.

Om nieuw publiek te bereiken ontwikkelde ik in het kader van The European Orchestra Lab als projectleider een creatieve teambuilding, 'Compose and Connect'. Professionele musici van het Orkest van het Oosten maken samen met deelnemers van een organisatie of een bedrijf een nieuwe compositie.

In 2018 slaagde ik voor de Master 'New Audiences and Innovative Practice' van het Prins Claus Conservatorium te Groningen. De resultaten die ik behaalde waren uitstekend. Mijn onderzoek 'Verlichting in de klassieke muziek' werd gewaardeerd met een 9 en is door het Prins Claus Conservatorium genomineerd voor de Hannie Schaftprijs. Voor 'Contrabas Jazz' ontving ik het cijfer 8,5.